Psalmirukouksia ja sydämen huokauksia

Rukous on minulle läheinen yhteys Jumalan kanssa. Sydämen puhetta Jumalan kanssa. Häntä saan lähestyä rohkeasti Jeesuksen nimessä ja vuodattaa koko sydämeni hänelle. Ilot, kiitokset ja murheet, huolen läheisistä tai kantaa Jumalalle esirukouksin ne asiat ja ihmiset, jotka ovat sydämelläni. Usein olen vain hiljaa ja lepään lähellä Herraa.

Sairastan mm. aika vaikeaoireista fibromyalgiaa ja tarvitsen paljon lepoa. (Ps. 23:2: Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa). Väsyneen ja sairaan on siinä hyvä olla. Jumalan hoivassa. Hän tietää kaiken, mitä tarvitsemme. Kuulee huokauksemmekin.

Raamatussa on paljon rukouksia. Isä meidän rukous, jonka Jeesus opetti on niistä tärkeä ja lähes päivittäinen rukoukseni (Matt.6:9-13). Myös Psalmeista löytyy laaja ”rukouskirja” ja ne myös ovat hyvin usein sydämeni rukouksia. Seuraavassa muutama rukous Psalmeista.

Ps.139:1-4
Herra, sinä tutkit minua ja tunnet minut.
Istunpa minä tahi nousen, sinä sen tiedät; sinä ymmärrät minun ajatukseni kaukaa.
Käynpä tahi makaan, sinä sen havaitset, ja kaikki minun tieni ovat sinulle tutut.
Sillä, katso, ei ole sanaa minun kielelläni, jota sinä, Herra, et täysin tunne.

Ps.139:23-24
Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

Ps.25:4-6
Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.
Johdata minua totuutesi tiellä ja opeta minua, sillä sinä olet minun pelastukseni Jumala. Sinua minä odotan kaiken päivää.
Muista laupeuttasi, Herra, ja armoasi, sillä ne ovat olleet hamasta iankaikkisuudesta.

Ps.5:12-13
Ja iloitkoot kaikki, jotka sinuun turvaavat, ja riemuitkoot iankaikkisesti. Suojele heitä, että sinussa iloitsisivat ne, jotka rakastavat sinun nimeäsi.
Sillä sinä, Herra, siunaat vanhurskasta, sinä suojaat häntä armollasi niinkuin kilvellä.

Ps.32:6-8
Sentähden rukoilkoot sinua kaikki hurskaat aikana, jona sinut löytää voidaan. Vaikka suuret vedet tulvisivat, eivät ne heihin ulotu.
Sinä olet minun suojani, sinä varjelet minut hädästä, sinä ympäröitset minut pelastuksen riemulla. Sela.
”Minä opetan sinua ja osoitan sinulle tien, jota sinun tulee vaeltaa; minä neuvon sinua, minun silmäni sinua vartioitsee”.
Lea